Vítejte na první české fanstránce o kompletní Silent Hill sérii !!!

SH1: Příběh | Charaktery | Nepřátelé & Bosové | Zbraně | Recenze | Konce & Bonusy | Bonusový Materiál | Návody
SH2: Příběh | Charaktery | Nepřátelé & Bosové | Zbraně | Recenze | Konce & Bonusy | Bonusový Materiál | Návody
SH3: Příběh | Charaktery | Nepřátelé & Bosové | Zbraně | Recenze | Konce & Bonusy | Bonusový Materiál | Návody
SH4: Příběh | Charaktery | Nepřátelé & Bosové | Zbraně | Recenze | Konce & Bonusy | Bonusový Materiál | Návody
SHH: Příběh | Charaktery | Nepřátelé & Bosové | Zbraně | Recenze | Konce & Bonusy | Bonusový Materiál | Návody
SHO: Příběh | Charaktery | Nepřátelé & Bosové | Zbrane | Recenze | Konce & Bonusy | Bonusový Materiál | Návody
SH: SM Příběh | Interview | Bonusový Materiál | Recenze
SH: 8 Příběh |

Page Name

small logo

 

Silent Hill 2 Recenze od: Hesi

    sda  

Proč? Proč jsem napsal recenze na všechny Silent hilly kromě dvojky? Nebudu se tady vymlouvat na technické potíže s grafickou kartou ani na to, že tuhle recenzi už mi slíbil J. P. téměř před třemi měsíci. Hlavní důvodem byl strach. Strach nikoliv ze hry, ale strach z fanoušků Silent hillu 2, protože když jsem Silent hill 2 před více než rokem dohrál poprvé, hodnotil bych ho jako nejhorší díl série.
Ještě před tím, než z rozbitého auta u benzínky vytáhnete ocelovou trubku a půjdete shánět mojí adresu, tak si přečtěte, co mě k tomu vedlo a jestli se náhodou můj názor za onu dlouhou dobu nezměnil. Protože u mě zatím nikdo netluče tyčí na vrata a ani nezvoní telefon a záznamník neopakuje výhružné záznamy, budu pokračovat.
S hrami typu survival horor jsem se seznámil prostřednictvím hry Resident Evil 2, která mě totálně pohltila, a kterou jsem opravdu mnohokrát dohrál. V té době jsem si ještě pravidelně kupoval Playstation magazín a ještě teď si pamatuju, jak jsem hodil, tuším číslo 17, kde byla recenze na Silent hill z okna. Oni té blbosti dali 10/10 to snad ani nebylo možný. Přece nemůže být něco lepšího než božský Resident Evil 2 ne? Ale jak čas plynul a já postupně dohrál RE1 i RE3, tak jsem zjistil, že nemám co hrát, ještě párkrát jsem dojel RE2, ale potom jsem vyhrabal onu zapovězenou a všemi démony prokletou sedmnáctku a několikrát přelouskal recenzi. Ve starších číslech preview a první dojmy i s novinkami a nakonec i návod :-D. Potom už stačilo asi týden, den co den, přemlouvat Mámu a na jaře roku 1999 jsem poprvé vložil do svého Playstationu černou placku s opravdu divným horním potiskem, zavřel jsem víko a pustil…
Pak následovalo něco, co už asi u žádné hry nezažiji. Když jsem prošel částí s mlhou a několikrát jsem se lekl těch lítajících potvor (hlavně v bufetu s Cybil :)) a psů, tak na Silent Hill padla tma a já jsem tu hru prostě musel vypnout. Sakra já měl, snad po prvé za celou dobu co hraju, strach. Moje pocity byly takové, že když jsem hru nehrál, tak jsem jí ani hrát nechtěl, ale nakonec mě stejně vždy přemohla zvědavost a samozřejmě i otcovská péče, přece bych Cheryl v tom zatraceném městě nemohl nechat samotnou :-).
Jak vidíte Silent Hill mě dostal a na Resident Evila 2 jsem si už ani nevzpomněl. To „nejlepší“ na Silent hillu bylo, že jsem z něj měl nepříjemný pocit i při opakovaném hraní a právě z toho soudím, proč je Silent hill 2 považován u mnoha hráčů za nejlepší díl (pokud jsem Vás teď zmátl tím, proč sem pletu SH2, když celou dobu mluvím o jedničce - hned vysvětlím). Zastávám názor, který už se mi několikrát potvrdil, že ať už ve hrách nebo v čemkoliv jiném. První zážitek je nejsilnější, a protože SH1 jsem hrál jako první je pro mě a asi i bude nejlepším Silent Hillem ze všech. Ale protože SH1 vyšel pouze na Playstationu, tak se sérií Silent Hill většina hráčů seznámila až s příchodem dvojky, která byla jak na (ve své době) nový Playstation 2, tak i na PC. A hráči u dvojky prožívali to samé, co já u jedničky.
Pro objektivní posouzení dvojky, a proto, abych nebyl nařčen z toho, že recenzuji hru, kterou jsem rok nehrál a vycházím pouze ze záporných vzpomínek, tak jsem tento týden po večerech a ve chvílích volna hrál Silent hill 2. Nakonec jsem ho dohrál za konce: Leave, In Water, Rebird, Ufo, a Dog. Na Mariu už jsem opravdu neměl sílu. Pro ty, co chtějí vidět Rebird, Ufo nebo Dog end a nebo také pro ty, co by mi snad nechtěli věřit, tady je save těsně před těmito konci hry.
Dámy a pánové, konečně se Vám podařilo dostat se přes tento, v mém podání rekordně dlouhý úvod a nyní se konečně můžeme vrhnout na samotnou recenzi, fanfáry, jdeme na to. Opusťme známá fakta, že město Silent hill je peklo na Zemi a představíme si, že je to idylické městečko plné klidu a míru, jako stvořené pro romantickou dovolenou. Mary a James spolu v tomto tichém městečku strávili nádherný týden a Mary prosí Jamese, aby jí slíbil, že se sem ještě někdy vrátí. James, ale tohle přání nebude moc Mary splnit, protože Mary onemocní a zemře a James se už do Silent hillu nikdy nepodívá… nebo tomu tak nebude?
Jsou tomu už tři roky od doby, co Mary naposledy vydechla a James je stále nešťastný.
S Jamesem Sunderlandem se znovu setkáváme na veřejných záchodcích poblíž Silent hillu. Proč se James vrací zpět do míst, které jsou plná vzpomínek na Mary? Za normálních okolností by se do Silent hillu zřejmě nikdy nevrátil. Kdyby nedostal ten dopis už, by tohle místo dávno vymazal z paměti, ale ten dopis, ten dopis ho přivedl zpět. Dopis, v kterém mu jeho žena píše, že na něj zde čeká. James, který by za shledání s Mary dal celý svůj život. Na nic nečeká, a i když ví, jak je to bláznivé vydává se hledat ono „speciální místo“, o kterém mu Mary v dopise píše a kde na něj bude čekat. Problém je v tom, že s Mary měli víc „speciálních míst“.
První možností je vyhlídkové molo u jezera Toluca. Při cestě k molu potkáte na hřbitově ženu navléknutou v roláku a ve starých hnědých kalhotách, která hledá svou matku. Jmenuje se Angela Orosco a bude Vás varovat před tímto městem, a později zjistíte, že má i jisté sklony k sebevražednému chovaní, a že její otec… Ale ale, to už jsem se nějak moc rozkecal, na to už si přijďte sami :)
Za nedlouho zjistíte, že tohle město už také není, tím co bývalo. Všechny obchody a domy jsou zavřené a pečlivě zabedněné a v okolí se potulují dosti prapodivná stvoření, jejichž jediným zájmem je vaše smrt. Angela, ale nebude jediná živá osoba, s kterou se setkáte. Potkáte ještě tlouštíka jménem Eddie Dombrowski, z kterého si každý pro jeho nadváhu dělá srandu, a který to už nedokáže dál snášet… A také tajemnou holčičku Lauru, která vás zná a nemá ráda, Vy si ale na ni vůbec nepamatujete. Ve hře Vám několikrát dost zavaří, ale nakonec mi věřte, že se jí nebudete divit proč Vás (Jamese) nemá moc v lásce. Nakonec potkáte Mariu, ženu, která vypadá, jakoby z oka vypadla vaší Mary. S Marií strávíte nejvíce času a podle chování k ní se odvíjejí i různá zakončení hry.
Právě o Marii toho chci vyzradit co možná nejméně. Navíc je pro ni připraven i speciální scénář, který můžete hrát buď před, nebo po hlavní hře (doporučuji až po) v němž hraje hlavní roli. Scénář se jmenuje „Born from A wish“ a to už podle mě prozrazuje víc než by bylo potřeba.
Teď víme, proč jsme v Silent Hillu a také víme, že tu jsou i monstra, ale jaká? Jak vypadají naše nové noční můry? Prvním exemplářem, s kterým se setkáte, bude stvoření o výšce člověka bez rukou a s dírou v hrudníku, z které vystřikuje jakousi kyselinu, dalším monstrem je jakási figurína, ovšem bez hlavy a místo rukou má nohy, kterými Vás bude mlátit, známé sestřičky v nemocnici a přerostlý šváby nebo co to je. Nejzajímavější monstrum (z normálních) jsou „stolní monstra“, které vypadají jako stůl s hrbolem uprostřed, a když na Vás skočí, tak se Jamesova hlava podívá do jejich útrob - fuj. Potom tu máme několik bossů, finálního bosse a Pyramid Heada. Pyramid Head je asi nejzajímavějším monstrem ze všech, nejde zabít a bude Vás pronásledovat celou hru (trochu jako Nemesis v RE3 a je jich víc). Pyramid Head je vlastně takový soudce a zároveň vykonavatel rozsudku. Pro představu jedná se 2 m vysokého maníka s obrovskou železnou pyramidou na hlavě a obrovským nožem, popřípadě kopím. Pro lepší pochopení role Pyramid Heada je dobré nepřeskakovat filmečky a přečíst všechny knihy ve hře nebo navštívit nějaké fórum na netu.
Monstra máme z krku, teď před nimi může začít utíkat anebo vzít kus dřeva s hřebíkem na konci, železnou trubku, pistoli, brokovnici, loveckou pušku, motorovou pilu nebo sprej a začít je s tímto arzenálem třískat hlava nehlava. Utíkat, podle všeho, muset nebudete. Kde ale budete ona monstra mlátit, střílet nebo jinak likvidovat?
Všechna prostředí jsou celkem povedená, ať už jde o nemocnici, apartmány, ulice města, hotel nebo pro mě zvláště povedené vězení.
Po grafické stránce je Silent Hill 2 asi míli před jedničkou, ale taky pěkně daleko za trojkou. Při zapnutém noise efektu není nic poznat, ale při vypnutí se projevují jisté vrásky a další vady na kráse, ale s přihlédnutím k roku výroby (2001) je to zcela v pořádku. Zvuková stránka je velice povedena, ale u Sh3 a 4 se mi soundtrack líbil víc.
Takže si to shrneme. Příběh, monstra, zbraně, prostředí, grafika, zvuk vše je jak má být, tak co mi tu furt vadí?
Atmosféra, já se u té hry za celou dobu nebál a téměř sem u ní neměl ani špatný pocit, dále mě štvala Maria, která se mi stále pletla pod nohy a ani příběh pro mne nebyl tak zajímaví jako v jedničce (nebo ve trojce, popřípadě ve čtyřce), má sice několik pěkných zvratů, ale není tolik zamotaný a nebýt Pyramid Heada, tak zde není ani žádná tajemná postava (u Sh1 to byla Dahlia, Alessa, Cheryl – vlastní/nevlastní? dcera, kult, Samael, atd.) a navíc jsem něco, čím bylo rozuzlení zápletky, tak trochu očekával. Oproti tomu James je asi nejlepší postavou v SH sérii, protože on opravdu není klasickým zcela kladným hrdinou a pro jeho hříchy si musí projít svým Silent Hillem (Všimli jste si, že Laura žádná monstra nevidí? Důvodem proč tomu tak je. Je její nevinnost). Další věc, která mi vadila, byla téměř absolutní absence paralelního vesmíru. Myslím, že snad mimo nemocnice se žádné prostředí nezměnilo. Monstra mě také tolik nelekala/neděsila, ono taky leknout/bát se něčeho, čemu trvá hodinu, než se k vám doplazí je dost těžké (teda pokud si to nevleze pod auto a ve vhodný okamžik to nevyskočí), zato takového psa nebo lítající nestvůry, která je dost rychlá na to, aby Vás stačila dohonit, se bojíte mnohem víc. Poslední věc je délka hry a její konce. SH2 jsem poprvé dohrál na action level normal a riddle level hard za 12 hodin - to je slušné, ale po tom, když víte kam jít, už není problém hru dohrát pod dvě hodiny a to je sakra málo. Všechny konce hry jsou v enginu hry, kdyby byly jako video sekvence, určitě by jim to slušelo mnohem víc, hlavně když v SH2 je spousta filmečků, tak nechápu, proč tam nemohly být čtyři (šest) navíc?
I přes tuhle závěrečnou kritiku se nikomu nedivím, že je pro něj Silent hill 2 nejlepším dílem série. SH2 doporučuji opravdu každému, kdo má rád žánr survival horor, či dobrou adventuru.
Konečně se dostáváme k finálnímu hodnocení. Silent Hillu 2 dávám 84%, to znamená, že mu dávám vyšší hodnocení než čtyřce, která se možná až moc odchýlila od našeho tichého kopečku, ale ono je také dost těžké stále vymýšlet něco nového a zároveň zachovat tradici. Pro všechny, kteří jsou tímto vysokým hodnocením překvapeni, musím podotknout, že žádný díl u mě nedostal nižší hodnocení než 80%, a tak rozdíl 6% od Silent hillu 3 je v tomto případě propastný a to ani nemluvím o 16% od prvního Silent Hillu.
Jestli jste se dostali až sem, tak Vám děkuji a doufám, že už Silent Hill 2 vkládáte do PC, případně Playstationu a vracíte se do svého místa klidu a míru - do města Silent Hill!

Hodnocení: 84%

dfvrefdgfgdyyygs

 

 

 

 

Komente - chybov hlenNepodailo se pipojit k databzovmu serveru.